Michiel Janzen

Legermuseum Delft

Michiel Janzen is als strategy director verbonden aan GBE communicatie in Den Haag. In Denken als een generaal combineert hij zijn kennis en ervaring in het bedrijfsleven met zijn fascinatie voor militair-strategische operaties.

Fragment uit het Voorwoord:

‘Michiels beste maatjes zijn kleine soldaatjes’

Met deze regels begon het Sinterklaasgedicht dat mijn zus voor mij had geschreven. Ik moet een jaar of tien zijn geweest. De soldaatjes in kwestie waren van Airfix en niet groter daneen vingerhoed. Ze pasten perfect bij de miniatuurtanks en vliegtuigjes van Dinky Toys, Corgi Toys en Solido. Vele veldslagen uit de Tweede Wereldoorlog heb ik er met mijn vriendjes mee nagespeeld. Na het ‘oorlogje spelen’ was de rotzooi in de woonkamer niet te overzien. Als we buiten hadden gespeeld, was daarna meer dan de helft van de soldaatjes zoek. In die zin weken ons spel en het bijbehorende verlies niet veel af van de werkelijkheid.

Spelen met soldaten, veldslagen nadoen, als een generaal strategie en tactiek toepassen: het zat er al vroeg in. Mijn fascinatie voor militaire historie is sindsdien alleen maar toegenomen, zeker sinds de dag dat ik organisaties strategisch advies mocht gaan geven. Dat dit boek door mij geschreven zou worden, voelde dan ook niet meer dan logisch, het was geen kwestie van ‘of’ maar van ‘wanneer’. De afgelopen jaren heb ik als strategy director veel mensen en bedrijven geadviseerd over hun communicatiestrategie. Wel of niet een reclamecampagne uitvoeren? Zo ja, hoe? Waar de nadruk op leggen? Hoe de boodschap verpakken en welke middelen inschakelen? Vragen die niet altijd makkelijk te beantwoorden zijn. Gelukkig kon ik terugvallen op de ervaringen van helden als Hannibal, Napoleon en Eisenhower, die zich ook niet uit het veld lieten slaan door een lastige vraag. Dat zouden meer mensen moeten doen, dacht ik bij mezelf.

Waarom zouden we ons blindstaren op de aanpak van hedendaagse CEO’s en de waardevolle ervaring van talloze historische generaals vergeten? Waren zij niet de topmanagers van hun tijd? Deze gedachten vormden de basis voor het boek dat je nu in handen hebt. Het gaat over grote generaals en wat je van hen kunt leren.